نگاه خوزستان به تولید کارهای هنری بسیار ضعیف است

مرتضی حیدری آل کثیر پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز درباره انگیزه تقویت‌کننده برای سرودن شعر نماهنگ الاحرار، اظهار کرد: دلایل مختلفی وجود داشت؛ حادثه‌ای که اتفاق افتاد بسیار تلخ بود و حس ملی و مذهبی من را برانگیخت؛ به‌خصوص شهادت کودک 4ساله که حرکتی کاملاً غیرانسانی بود باعث شد به سمت قلم بروم و چند شعر بنویسم که یکی از آنها در پایان، شعر نماهنگ الاحرار شد و دیگر غزل‌ها را در صفحه شخصی خودم منتشر کردم.

آل کثیر با اشاره به حضور یک مداح بین‌المللی در این اثر فاخر، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولیدی یک اثر هنری، نشر آن است و از بهترین گزینه‌ها برای یک نشر خوب، استفاده از فردی با وجهه ملی و جهانی است که آقای نزار قطری طبیعتاً هردوی این ویژگی‌ها را دارا بود و خود باعث می‌شد که نشر این اثر ضریب پیدا کند و مضاعف شود، لذا حضور او را به دوستان پیشنهاد دادم و استقبال کردند و ازنظر من انتخاب کاملاً درستی بود.

وی با تأکید بر جنبه مردمی هنر، بیان کرد: مقوله هنر برای هنر و هنر برای مردم یک بحث قدیمی است که موافقان و مخالفان بسیاری دارد؛ به‌هرحال بخش قابل‌توجهی از هنر به قضایای اجتماعی و درد اجتماع و انسان امروزی می‌پردازد و هنرمندی که در یک اتاق بسته، حال و هوایش را روی کاغذ بنویسد و اثری از درد و رنج و پیروزی و … مردم در شعرش نباشد، از نظر من نمی‌تواند هنرمند کاملی باشد و به سمت هنر متعالی حرکت کند؛ چراکه در هنر شرق و نگاه شرقی، انسان، انسانیت و خیر و شر، همیشه نمود داشته‌اند.

آل کثیر افزود: هنرمندی که در کشورهای اسلامی و به‌خصوص ایران، که گوشه‌ای از هنر اسلامی را به خود اختصاص داده زندگی می‌کند، نمی‌تواند نسبت به اتفاقات اجتماعی بی‌تفاوت باشد و از هر اتفاقی که آسیبی دارد چشم‌پوشی کند بلکه باید هنر خوبی را خلق کرد.

شاعر نماهنگ الاحرار با تفکیک مباحث فنی شعر، بیان کرد: هنر را باید از حیث فنی نیز در نظر بگیریم تا بتواند مردم را با خودش همراه و به سمت بالا هدایت کند، نه اینکه بخواهد آنها را در سطح پایینی قرار دهد و خودش را نیز پایین بیاورد.

شعر، هویت من است

وی در پاسخ به جایگاه شعر و موسیقی در زندگی شخصی و اجتماعی‌اش، عنوان کرد: شعر، هویت من است و خود را در آن جست‌وجو می‌کنم؛ زندگی بدون شعر برای من معنایی ندارد و قطعه‌ای از وجود من است.

آل کثیر افزود: موسیقی، تقارب زیادی از لحاظ هارمونی و ریتمی با شعر دارد؛ از دوران نوجوانی که در گروه‌های تواشیح شعر می‌خواندم و آهنگسازی می‌کردم با سرودن شعر آمیخته می‌شد؛ یک زمان بیشتر تحت تأثیر موسیقی بودم و زمانی بخشی از زندگی‌ام از شعر متأثر می‌شد اما اکنون به یک تعادل رسیده‌ام و هر دو را با هم دارم؛ چراکه می‌توان با شعر به کمک موسیقی و با موسیقی به کمک شعر رفت و هر دو را مترقی کرد و آثاری تأثیرگذار تولید کرد.

وی با اشاره به تأثیر شعر و موسیقی در تعاملات بین‌المللی، عنوان کرد: اگر انقلاب‌ها و اتفاقات جهانی اخیر را بررسی کنید خواهید دید؛ صنعت سینما و موسیقی بخش زیادی از سیاست‌های کشورها را منتقل می‌کند. در صنعت سینمای ایران، با فیلم‌های مختارنامه، یوسف پیامبر و … توانستیم نگاه کشورهای عربی و حتی جهان اسلام را نسبت به کشورمان بهتر کنیم؛ در حوزه موسیقی سنتی و پاپ نیز بزرگانی داریم که وقتی به زبان عربی و دیگر زبان‌ها کارکرده و مخاطب پیدا کردند توانستند طرز نگاه و تعامل بقیه کشورها را در دیپلماسی عمومی نسبت به ما عوض کنند.

نگاه ضعیف به تولید آثار هنری

آل کثیر در پاسخ به خروجی نماهنگ الاحرار و بازخورد رسانه‌ها و مردم، بیان کرد: نگاه استان خوزستان به تولید کارهای هنری بسیار ضعیف است و ازلحاظ حمایت‌ها و فهمیدن عمق کار باید بیشتر تلاش شود؛ مراسم رونمایی از نماهنگ الاحرار بسیار خوب برگزار شد اما گلایه من از اصحاب رسانه، خبرنگاران و صداوسیما است که هیچ‌یک جویای نظرات بنده به‌عنوان شاعر این نماهنگ نشدند و این اولین مصاحبه بعد از حدود یک ماه از رونمایی از این نماهنگ است.

وی افزود: به‌هرحال ضعف موجود است و ضریب دادن به کارهای هنری باید در خوزستان بیشتر شود؛ من نمی‌خواهم نگاه اقلیمی به این موضوع داشته باشم اما چون کار مختص به خوزستان بود باید در رسانه ملی بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت،هرچند برعکس رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای جلب نظرات مثبت مردم شد.

شاعر نماهنگ الاحرار در رابطه با کیفیت این نماهنگ، عنوان کرد: از لحاظ جلوه‌های بصری، تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته بود اما از حیث موسیقی، نتایج می‌توانست بهتر از این باشد؛ هرچند به علت محدودیت زمان و برجسته نبودن ابزارهای فنی استان، نمی‌توان توقع بیشتری داشت.

وی افزود: در گوشه ذهن‌های ما کارهای برجسته‌ای وجود دارد که باید خلق شود اما مشکل ما عدم‌حمایت‌ها و کمبود امکانات است و تولید کارهای هنری هزینه‌بر است؛ هرچند با دستان خالی و توکل بر خدا توانستیم نماهنگ الاحرار را تولید کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، نماهنگ الاحرار با موضوع حادثه تروریستی 31شهریور اهواز و به کارگردانی اسماعیل معنوی تولید و در روز چهلم این شهدا اکران شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *